Jakich mediów potrzebuje dziś młodzież?

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Jakich mediów potrzebuje dziś młodzież?

Przez cztery dni przedstawiciele mediów polonijnych z ośmiu krajów: Belgii, Białorusi, Czech, Holandii, Litwy, Łotwy, Niemiec i Ukrainy uczestniczyli w „FORUM MEDIÓW POLONIJNYCH dla Opola”. Podczas pobytu w Opolu poznawali nasze miasto, odwiedzali uczelnie, instytucje kultury, a także redakcje opolskich mediów. W ostatnim dniu Instytut Socjologii UO oraz Towarzystwo „Polonia – Kresy” zorganizowało debatę „Media dla młodych”, podczas której zastanawiano się, odbiorcami jakich mediów i informacji jest obecnie młodzież, zarówno w naszym kraju, jak i poza jego granicami. Prócz zaproszonych gości z polonijnych redakcji, w debacie uczestniczyli przedstawiciele naszych mediów studenckich („Gazeta Studencka”, TV SETA, Radio-Sygnały) oraz badacze Polonii i mediów polonijnych: prorektor ds. zarządzania i rozwoju UO prof. dr hab. Wiesława Piątkowska-Stepaniak, dr hab. Anna Śliz, prof. UO i dr Adam Drosik. Moderatorami debaty byli studenci z Studenckiego Koła Naukowego Socjologów: Laura Cybulska i Marcin Deutschmann.

Profesor Wiesława Piątkowska-Stepaniak podkreślała rolę mediów polonijnych w kultywowaniu kultury polskiej i języka oraz integracji naszej społeczności na obczyźnie. – Jesteście jak soczewka odbijająca życie Polonii - mówiła profesor. Zwróciła też uwagę na rosnącą rolę Internetu, który wygrywa w konkurencji z tradycyjną prasą, także polonijną, oraz telewizją.

Beata Schönwaldz, redaktor ukazującego się w Czechach „Głosu Ludu” mówiła :- Pracuję w gazecie, która ma 70 lat. Czytała ją jeszcze moja babcia i chyba do dziś czyta ją przede wszystkim jej pokolenie, choć staramy się dotrzeć do młodzieży różnymi kanałami. Dla nich liczy się świeżość informacji, więc choć ukazujemy się trzy razy w tygodniu, to staramy się na bieżąco zamieszczać informacje w Internecie i na Facebooku. Przygotowujemy również jedną stronę poświęconą tylko sprawom młodzieży.

Piotr Plonka z „Pepe TV” (Niemcy) zgodził się, że młodzież sięga głównie po informacje zamieszczane w Internecie. A Stanisław Manteluk z Dziennika Kijowskiego” (Ukraina) podkreślał, że aby dotrzeć do młodych, tekst w gazecie musi być uniwersalny – bo dziś młodzież chce mieć informacje podane w sposób jak najbardziej przystępny, nie wymagający wysiłku intelektualnego.

- Polacy przyjeżdżający do Berlina szukają głównie praktycznych informacji, które pozwolą im odnaleźć się w nowej rzeczywistości - mówiła Krystyna Koziewicz z „Magazynu Polonia” (Berlin). - Jeśli chodzi o młodych ludzi, to koncentrujemy się głównie na informacjach kulturalnych z kraju, polecamy książki i filmy. No i nigdy nie piszemy źle o Polsce, bo myślimy o niej sercem.

– U nas młodzież znalazła swoją przestrzeń na FB - mówiła Irena Liegeniece z „Naszego Głosu” (Łotwa). - Wymieniają się tam informacjami z kraju. A jeśli chodzi o radio, to chcą słuchać głównie lekkiej muzyki, informacje mają się pojawiać rzadziej, w skondensowanej formie.  

Agata Patoła, redaktor naczelna uniwersyteckiej „Gazety Studenckiej”, zauważyła, że na Uniwersytecie Opolskim mocniejszą pozycję ma prasa drukowana niż Internet. - Nasze pismo ukazuje się raz w miesiącu, w nakładzie tysiąca egzemplarzy i cieszy się większą popularnością niż wydanie internetowe. Staramy się zawierać tam nie tylko informacje, ale również edukować, przybliżać studentom ich uczelnię. Przedstawiamy więc sylwetki naszych profesorów, pokazujemy ich pasje, zainteresowania. Cóż, nie ma co ukrywać, że studenci chętnie sięgają również po „Gazetę Studencką” podczas nudnych wykładów - przyznała ze szczerością redaktor naczelna.

W forum wzięli udział przedstawiciele mediów spoza Polski: Zofia Schroten-Czerniejewicz („Scena Polska w Holandii”), Volha Semianiuk „Echo Polesia” (Białoruś), Piotr Plonka („Pepe TV”,  Niemcy), Irena Liegeniece („Nasz Głos”, Łotwa), Jerzy Wójcicki („Słowo Polskie”, Ukraina), Krystyna Koziewicz („Magazyn Polonia”, Berlin), Romuald Mieczkowski („Znad Wilii”, Litwa), Leokadia Komaiszko („Listy z daleka”, Belgia), Stanisław Manteluk i Andżelika Płaskina („Dziennik Kijowski”, Ukraina). Beata Schönwald („Głos Ludu”, Czechy)

Czterodniowe forum miało na celu promocję Opola: prezentację dorobku środowisk naukowych, kulturalnych oraz biznesowych w naszym mieście, a także nawiązanie współpracy ze środowiskami  polonijnymi.

Forum odbyło się w dniach 17-20 października br.

FOTO: Sylwester Koral

„Media dla młodych”
„Media dla młodych”
„Media dla młodych”
„Media dla młodych”
„Media dla młodych”
„Media dla młodych”
.